Om os

Klostercaféens historie

Klostercaféen, betegnes som Tønders ældste hus. Dette prægtigt sengotiske gavlhus, der kendes fra middelalderen, menes opført i 1520 som Gildehus for Tønders Kalende Broderskab. Huset er i dag Danmarks eneste bevarede kalendehus. Kalendehuse blev brugt til
indtagelse af mad og drikke efter gudstjenester. Hvornår kalendegildet ophørte vides ikke, men gilderne blev fra 1618 forbudt i Danmark.

– Hovedhuset var igennem 1600- og 1700-tallet i forskellige Tønder-partricierslægteres eje.
– I 1778 overtog hvedebrødbager og oldermand for bagerlauget Momme Detlef Jensen huset.
– I 1783 skiftede huset atter ejer – familien Petersen overtog huset. Familien Petersen drev et bageri i kælderen fra 1910, efter åringer blev kælderrummet dog for lavt, hvorefter de flyttede bageriet ind i nabohuset.
– I 1930 overtog Irma og Carl Petersen bageriet og valgte i 1947 at lave stedet om til gæstgiveri og bageri, hvilket de drev frem til 1986.
Herefter er stedet blevet forpagtet ud til forskellige restauratører der hovedsageligt har drevet stedet som cafe.
– I 2015 overtog tandlæge Mikkel Ro Larsen huset og fortsætter med at forpagte det ud som cafe.

Klostercaféen, i dag De nuværende forpagtere Keen og Sandie Jørgensen, overtog forpagtningen Juli 2023 efter deres forældre Ria og Carl Jørgensen som har drevet Klostercaféen siden 2005 og byder året rundt sine gæster på en oplevelse i den gamle café, hvor der er plads til 46 siddende gæster indenfor og ca. 150 gæster ude på byens smukke torv på solsiden.

– I 2007 overtog Ria og Carl også nabobygningen, som blev inddraget som et naturligt led i Klostercaféens udvikling.

Historien om Lindetræet, siden 1700-tallet, har linden vokset ude foran Klostercaféen – og er døbt Torve-linden. Lindetræet er et udtryk
for ”Tønders sjæl”. Aktive og energiske borgere. Hvert år uddeles diplomer efter indstilling fra lindekomiteen for at hædre enkeltpersoner,
grupper, organisationer og virksomheder, der gør en ekstraordinær indsats for området.

Lindetræet har altid været elsket og en attraktion i Tønder – men I 1950 var Lindetræet faldefærdig, og blev erklæret farligt at lade stå.

Kommunen valgte, for at undgå for mange optøjer, at fælde lindetræet natten til den 26. juli 1950. Kommunen lovede også at plante et nyt
lindetræ på samme sted – men dette skete ikke.

Året efter, den 26. juli 1951, samlede en gruppe borgere og plantede et nyt lindetræ. Dette blev udført med et særligt ritual hvor lindens
fod blev døbt med okseblod.

De første år markeredes fødselsdagen med store arrangementer, men det blev efterhånden for stort for det daværende bagermesterpar, Irma og Carl Petersen, der ikke i længden kunne klare stadig flere deltagere.

I nyere tid samles en gruppe Tønder-borgere hvert år, og drøfter Tønder og egnens hverdag og udvikling – imens nyder de café-kaffen og følger med i livets gang på torvet, byens omdrejningspunkt og mødested.

I oktober 2015 bliver lindetræet beskåret og klippet så den fremover bliver formet som en smuk krone der harmonerer med det nye
kirketårn på Kristkirken.